Datorspel - min räddning ifrån oförståelse.

Jag har funderat på en sak. Var inne på Google och sökte på Dyslexi test online och då kom jag till en sida med en undersökning om datorspelsberoende och gjorde då testet och fick följande resultat:


"Du kan anses ha problem med ditt spelande. Troligen har Du nu börjat uppleva negativa konsekvenser av ditt spelande och ligger i riskzonen för att utveckla ett spelberoende."


Via min mening var många av frågorna väldigt oklara och irrelevanta för att ta reda på om någon hade ett beroende. Kan inte sluta tänka på att utan dator eller datorspelen i övrigt så skulle jag inte sitta som den jag är idag. Har utvecklat i stort sätt alla mina ledaregenskaper, projektledninggenskaper, marknadsföringgenskaper via datorn och inget ställe har fått mig att bli mer mogen som när jag spelat datorspel.

Utan datorn så skulle jag sitta på skolan än idag och inte kunna stava, inte ens i närheten att läsa text i filmer på annat språk och jag hade inte heller haft någon lugn plats att slappna av på. Säger inte att datorspelsberoende inte existerar och att vissa ungdomar inte behöver hjälp med detta men jag säger att många forskare och föräldrar inte förstår vad datorspel egentligen kan ge ett barn/ungdom.

Ett exempel på detta är denna fråga: "Jag blir mer och mer socialt passiv eftersom mitt spelande avskärmar mig från familj och vänner." Denna fråga är helt felaktig att ställa på ett sådant här test, barn som spelar datorspel är en av de mest sociala målgrupperna i vårt samhälle men det ser inte lätt föräldrar eller vuxna pga att de inte är ofta inte tillräckligt insatta eller tekniska. Man möter nya vänner varje dag runt om hela världen dessutom och utvekclar lika starka relationer som du kan göra när du möter en kompis på ett cafe. 

Men tänkte inte bara påpeka detta. Saken jag vill komma fram till är att om vi kopplar ihop intresse med skola/kunskap så skulle i stort sätt alla barn kunna lära sig inte bara snabbare men även betydligt roligare. Vi har problem med att få folks uppmärksamhet men det är för att vi fortfarande har samma utlärningsteknik i skolan som kom till på 18000-talet. Vi måste göra det mer roligt och använda saker som barn lär sig lättas och bäst av.

Själv har jag lärt mig kanske 1 % av min svenska i skolan samtidigt som hela mitt ordförråd kommer från ljudböcker och mitt skrivande och läsande från datorspelen och datorn och alla mina nuvarande engelska kunskaper kommer från filmer. Vi måste ta till oss och göra detta i skolan så kommer vi höja resultaten och få fler som klarar skolan med värdiga betyg och barn som förut blivit nobbade av skolans-normer blir inkluderande.

Vi kan inte följa en annan tids skola, vi måste skapa våran egen skola, våran tids skola måste vi utveckla. Kan vi verkligen klandra ett barn att den inte kan bli utlärd på samma sätt som våra förfäder blev lärda på för ungefär 200 år sedan. Nej såklart vi inte kan men ändå blir massor av barn det varje dag.

Så låt oss utveckla våran skolan till just vår skola och inte låta våra barn gå i våra förfäders skola. 

Med vänliga hälsningar,

Vincent Rankila - VD HinderHjälpen.

1 dec 2015