Blogg

RSS

Min historia: Vincent Rankila

6 Apr 2018

Min historia började första dagen när jag satt foten i en skola. Jag var sju år och var en livlig själ med drömmar och var väldigt aktiv och positiv. Tiden gick och mina föräldrar förstå att jag var dyslektiker och där började problemen. Min mentor ville inte acceptera mig för den jag var. Har alltid som barn varit hyperaktiv som vi sen kom fram till var pga ADHD. Min lärare satt mig framför lego på lektioner för att jag var för trögfattad att delta på lektionerna. Jag var inte accepterad av skolan, inte av elever eller lärare. Så jag byte skola och gick om första klass och kom till en annan skola men oturligt nog skulle bli ännu värre.

En sol

Min nya lärare/mentor var nämligen vän med min förra lärare från min andra skola och då var vi där igen när jag satt mitt första steg i den nya skolan. Jag sågs redan som en idiot i lärarens ögon. Jag satt ännu en gång där utan kompis krets eller stöd från lärare i skolan, ännu en gång satt jag framför lego och andra elever såg en svaghet och började mobba mig fysiskt. Jag har upplevt utanförskap, psykisk och fysisk mobbning i cirka sex år av mitt liv och det är ungefär en tredjedel av mitt liv. I mitt tredje år i skolan så kom vi till nästa problem. Mina föräldrar har nu i flera år vetat om att jag var dyslektiker och hade ADHD men ändå ville inte skolan betala någon diagnos utredning ovasett att det fanns lagligt stöd. Mina föräldrar tvungna att betala detta själva.

Läraren ville under perioden ha in mig på särskola, jag var ju inte normal, jag var en udda människa och jag var en idiot och hade mycket stora problem tyckte läraren. Den största anledningen var för att jag var dyslektiker och hyperaktiv. Hon hade inte tillräcklig kunskap att ta hand om barn med olika NPF. Mina föräldrar fick nog och betalde utredningen samtdigt som jag ett halvår gick under särskolans krav för att få läraren nöjd. Efter utredningen var klar så var det lika solklart som vi vetat. Såklart skulle jag inte in till en särskola, att vara dyslektiker och gå i vanliga skolkriterier var helt normalt och något läraren borde kunna hantera. 

En solJag har alltid varit en liten entreprenör, en driven och en människa med stark personlighet. Inteundra på att jag slog tillbaka när mobbarna var på mig gång på gång varje dag. Det var alltid jag som fick skulden för bråket, alltid jag som var den lätta att skylla på för jag hade ju ADHD. Om detta inte var nog tyckte min slöjdlärare det var lämpligt att berätta om min ADHD för andra elever. Hon bröt inte bara sekretesslagen utan gav även mina mobbare ännu mer anledning till att slå tio åriga Vincent.Mitt liv har varit tufft och jag fick aldrig drömma som de andra barnen, min barndom blev borttagen från mig. Det viktigaste som barn är att ta vara på de tankarna att kunna drömma fritt utan de begränsningar som sätts som vuxen ekonomi, politik, trovärdighet. Det är några väldigt viktiga år där vi har chansen att få tro och jag fick inte tro, inte drömma för det tog mina mobbare och till och med några lärare ifrån mig. Just därför kämpar jag idag för andra, alla barn och ungdomar där ute ska få sin barndom, inte behöva se tillbaka på ett stort svarthål som jag.

Idag är jag 21 år gammal och gått ut ur gymnaiset. Jag har klarat svenskan med bra betyg, betyg som mina gamla lärare skulle sagt vara omöjligt. Har klarat min engelska efter tretton års kamp med den. För att sprida mina budskap har jag startat mitt företag HinderHjälpen och åker ut till skolor, organisationer och företag och berättar om hur man går igenom svåra tider i livet. 

Vill tacka dig som läst denna text och ha en bra dag.

Med vänliga hälsningar, 

Vincent Rankila.

Vi lanserar en bedömningsmatris för eleven

18 Apr 2016

Detta inlägg är lösenordsskyddat. Klicka här för att skriva in lösenordet.

Datorspel - min räddning ifrån oförståelse.

1 Dec 2015

Jag har funderat på en sak. Var inne på Google och sökte på Dyslexi test online och då kom jag till en sida med en undersökning om datorspelsberoende och gjorde då testet och fick följande resultat:


"Du kan anses ha problem med ditt spelande. Troligen har Du nu börjat uppleva negativa konsekvenser av ditt spelande och ligger i riskzonen för att utveckla ett spelberoende."


Via min mening var många av frågorna väldigt oklara och irrelevanta för att ta reda på om någon hade ett beroende. Kan inte sluta tänka på att utan dator eller datorspelen i övrigt så skulle jag inte sitta som den jag är idag. Har utvecklat i stort sätt alla mina ledaregenskaper, projektledninggenskaper, marknadsföringgenskaper via datorn och inget ställe har fått mig att bli mer mogen som när jag spelat datorspel.

Utan datorn så skulle jag sitta på skolan än idag och inte kunna stava, inte ens i närheten att läsa text i filmer på annat språk och jag hade inte heller haft någon lugn plats att slappna av på. Säger inte att datorspelsberoende inte existerar och att vissa ungdomar inte behöver hjälp med detta men jag säger att många forskare och föräldrar inte förstår vad datorspel egentligen kan ge ett barn/ungdom.

Ett exempel på detta är denna fråga: "Jag blir mer och mer socialt passiv eftersom mitt spelande avskärmar mig från familj och vänner." Denna fråga är helt felaktig att ställa på ett sådant här test, barn som spelar datorspel är en av de mest sociala målgrupperna i vårt samhälle men det ser inte lätt föräldrar eller vuxna pga att de inte är ofta inte tillräckligt insatta eller tekniska. Man möter nya vänner varje dag runt om hela världen dessutom och utvekclar lika starka relationer som du kan göra när du möter en kompis på ett cafe. 

Men tänkte inte bara påpeka detta. Saken jag vill komma fram till är att om vi kopplar ihop intresse med skola/kunskap så skulle i stort sätt alla barn kunna lära sig inte bara snabbare men även betydligt roligare. Vi har problem med att få folks uppmärksamhet men det är för att vi fortfarande har samma utlärningsteknik i skolan som kom till på 18000-talet. Vi måste göra det mer roligt och använda saker som barn lär sig lättas och bäst av.

Själv har jag lärt mig kanske 1 % av min svenska i skolan samtidigt som hela mitt ordförråd kommer från ljudböcker och mitt skrivande och läsande från datorspelen och datorn och alla mina nuvarande engelska kunskaper kommer från filmer. Vi måste ta till oss och göra detta i skolan så kommer vi höja resultaten och få fler som klarar skolan med värdiga betyg och barn som förut blivit nobbade av skolans-normer blir inkluderande.

Vi kan inte följa en annan tids skola, vi måste skapa våran egen skola, våran tids skola måste vi utveckla. Kan vi verkligen klandra ett barn att den inte kan bli utlärd på samma sätt som våra förfäder blev lärda på för ungefär 200 år sedan. Nej såklart vi inte kan men ändå blir massor av barn det varje dag.

Så låt oss utveckla våran skolan till just vår skola och inte låta våra barn gå i våra förfäders skola. 

Med vänliga hälsningar,

Vincent Rankila - VD HinderHjälpen.

Internationella barndagen

20 Nov 2015

I dag är det den internationella barndagen, detta är en dag för alla att skänka en god tanke till alla de hundratals eller snarare tusentals barn och ungdomar som är tvungna att gå till skolan och bli mobbade. Men vet ni vad vi ska inte bara skänka en tanke vi ska göra att vi ger en kram till ett barn/ungdom för att hedra denna dag och de barn som har det svårt just varje skoldag och såklart de är värda en mer värdig dag.

Men eller gör vi så att vi här och med idag börjar engagera oss i skolpolitiken för att en gång för alla ge alla dessa barn en värdig och rättvis uppväxt. Jag har levt ungefär en tredjedel av mitt liv med ständig mobbning på just den plats där jag ska känna mig tryggast alltså skolan. Detta är inget vi kan acceptera idag, inte imorgon eller vet du vad vi ska aldrig acceptera detta.

Vi alla kan göra skillnad och det är idag vår tur att göra just skillnad, så gå ut engagera dig inom mobbningsfrågor och prata om ämnet. Vi kommer lyckas att skapa en lycklig framtid för barn som har det svårt, har ett funktionsnedsättning eller i allmänhet inte mår bra i skolan.

Så låt denna dag bli den dag där ljuset börjar för de barn som har mobbning i sin vardag, låt denna dag bli en kula i rullning för att skapa en mer värdig framtid för alla...

Med vänliga hälsningar,
Vincent Rankila - HinderHjälpen.

PS: Vi på HinderHjälpen firar denna dag med en Grundföreläsning inom mobbning och funktionsnedsättningar till en organisation, förening eller skola för endast 2125 kr alltså en tusenlapp bort.

Föreläsningen är lagd på 35 minuter och resekostnad betalar köparen utom inom Stockholms län där SL har tillgång.

Barn med NPF, värda kostnaden av en lunch?

1 Oct 2015

Denna fråga har jag ställt mig själv ett antal gånger nu efter att jag satt mina kommande priser för utbildningar inom funktionsnedsättningar till lärare, tycker skolor att barn med funktionshinder/eller funktionsnedsättningar är värda kostnaden av en lunch? Mitt svar är såklart att ja de är värda den kostnaden av en skollunch men för regering, kommuner och för vissa skolor kanske svaret något annat?

 

28 miljoner behövs, 500 miljoner satsas men ändå kvarstår problemet  

Vi sitter här fortfarande 2015 och ser barn med funktionsnedsättningar bli mobbade, får oförståelse från skola, lärare och vi ser idag fortfarande inte någon utbildning inom funktionsnedsättningar i lärarutbildningen. En utbildning kostar cirka 105 kr per lärare om regeringen skulle göra en storsatsning och det skulle alltså kosta 28 miljoner att utbilda de 267 tusen människor som jobbar med olika typer av elever där av är 222 som jobbar inom förskola, grundskola eller gymnasieskolor inom funktionsnedsättningar/funktionshinder. Regeringen har lagt 500 miljoner för att lägga just på detta ämne men var kommer dessa pengar gå? Är det ytterligare miljoner som inte kommer dit de ska. 

 

Skolan får dra lasset själva 

Om vi då inte utgår från regeringens satsningar så ser det ut som skolor får dra lasset ensamma för att lösa problemet med att barn med funktionsnedsättningar fortfarande har det svårt även skolors strama budget. Om vi räknar med en skola har 1200 elever som är vanligt i exempelvis i Stockholm området, många undersökningar visar att ungefärliga antalet i % med funktionsnedsättningar så som ADHD, dyslexi eller andra läs och skrivsvårigheter är 10 %. Det är enkelt därefter för 10 % av 1200 är 120 elever och dessa har något typ av funktionsnedsättning, sen delar vi 120 på kostnaden av en utbildning från exempelvis mig som är 6250 kr för en avancerad utbildning inom ämnet funktionsnedsättningar då får vi fram 52 kr och 122 kr om vi räknar med skolor med 500 elever. 

Så är barn/ungdomar med funktionsnedsättningar värda kostnaden av en skollunch, det är den stora frågan är skolorna beredda att satsa en ynka lunchkostnad per elev för att skolans lärare ska kunna ha en acceptabel förståelse inom funktionsnedsättningar. Jag är i alla fall beredd att kämpa för de barnen, för att de ska få lärare som accepterar dem som människor oavsett funktionsnedsättning eller ej. 

 

För förståelse i skolan är egentligt mig en rättighet och en mobbingfri skola är en rättighet och barn med funktionsnedsättningar har rätt till en värdig och rättvis utbildning av utbildade lärare inom ämnet, eller har dem inte det?

 

Tack för mig...

För med förståelse, mod och utbildning utvecklar vi samhället tillsammans till det bättre.

 

utbildning

Med vänliga hälsningar,

Vincent Rankila

 

 

 

 

Källor

Antal med funktionsnedsättningar: 

http://www.funka.com/design-for-alla/tillganglighet/statistik/

 

Antal lärare:

http://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/statistik-i-tabeller/snabbfakta-1.120821 

 

Utbildningskostnad: 

https://hinderhjalpen.n.nu/boka 

 

500 miljoner till ämnet funktionsnedsättningar:

 http://www.foraldrakraft.se/articles/nu-ska-alla-l%C3%A4rare-f%C3%B6rst%C3%A5-elever-med-funktionsneds%C3%A4ttningar 

 

Övriga länkar: 

https://www.youtube.com/watch?v=M8TnukwdZaM

https://www.youtube.com/watch?v=uuemNsPfJYk

 

 

 

 

 

HinderHjälpen

1 Sep 2014

HinderHjälpen har nu startats upp, hade nu tänkt att skriva några rader om varför detta Community ens har startats upp, varför jag tycker det behövs i vår moderna värld.

Nu är HinderHjälpen startad

1 Sep 2014

Jag har nu äntligen suttit mig ner och börjat dra igång detta projekt. Har redan kontaktat ett antal grundskolor men även stockholms universitet för att informera om mitt projekt. 

Hoppas att du kommer följa utvecklingen av detta projekt...